dinsdag 19 april 2016

04 tot 18 April - Meditations

Weer een tijdje geleden, maar niet zonder rede. Was vorig weekend druk bezig met mijn pad in nog meer detail uit te stippelen.

De afgelopen weken op het lab bezig geweest met eiwitgels runnen en de eerste stappen te zetten richting de western blot die ik wil doen (mijn eerste echte experimentele resultaten :) ). Ik ben nu redelijk bedreven in het runnen van de gels. Ik heb nu ook de verdunningen bepaald van al mijn samples waarbij ik ongeveer gelijke hoeveelheden eiwit van elk sample op mijn gel heb. Vorige week dus begonnen met een Western blot. Weer even voor de duidelijkheid, dat is dus een gel runnen, daarna overbrengen op een membraan/plasticje en dan kleuren met antilichamen. Natuurlijk gaat dat al weer gelijk fout, zoals standaard ;p. Maar dat heb ik vandaag beter gedaan en nu ben ik weer goed op weg.
Met de muizen ben ik al vrij zeker van mijn vaardigheden. Nog 1 keer oefenen deze week en dan kan ik verder met de experimenten. Ik heb al 1 van mijn cellijnen uitgekozen hiervoor.

Mijn nieuwe aanpak rondom eten gaat ook zeer goed. Geen honger (letterlijk niet) en ik eet smakelijke gerechten. Vaak nog wel meer dan comfortabel is in de avond (te veel groentes ;P) en dat stoort dan licht tijdens mijn meditatie daarna, doordat mijn maag wat vol is. 

Verder ben ik deze weken druk bezig geweest met personal development en het plannen daarvan. Klinkt misschien wat vreemd, maar ik word vaak te enthousiast, wil te veel doen en dan loop ik tegen mezelf aan. Nu dus ook niet anders. Maar ik begin het nu steeds sneller te herkennen en heb ook echt de tijd genomen om het even goed uit te zoeken. 
Een van mijn standaard problemen is dat ik te veel dingen tegelijkertijd wil doen/veranderen en dat werkt niet. Verandering kost wilskracht om op te bouwen, omdat je bewust je gedrag/gewoontes moet bijstellen. Dat kost energie. Als ik te veel tegelijk doe, dan raakt mijn energie sneller op dan dat ik het herstel en val ik terug op oude gewoontes/gedrag. Nu dus besloten om minder te doen dan ik denk dat ik kan doen, heel bewust. 
Doordat ik zo veel luister naar inspirerende personen via LondonReal en allerlei ideeen krijg van Actualized.org, wil ik graag veel tegelijk doen, en dus meer dan ik aankan. Beter kan ik gewoontes langzaamaan opbouwen en stabiliseren. 

Ook merk ik dat ik snel de neiging heb om mijn projecten stil te leggen als ik niet heel duidelijk de volgende stappen heb uitgedacht. Zeker met projecten die belangrijk zijn voor me, zoals mijn review, (en ook met mijn eerste miniproject), werk ik niet door als ik niet duidelijk alle stappen uitdenk. Die weerstand heb ik nu voor mijn review opgelost, voor zover ik vooruit kan denken, en nu is het een kwestie van veel werken eraan en alle stappen 1 voor 1 afwerken. Dat komt mooi uit, aangezien ik deze week veel tussentijd heb als ik werk aan mijn Western blot (daar zit veel wachttijd in).

Ik heb nu de Meditations van Marcus Aurelius uitgelezen, samengevat en de quotes overgenomen in mijn verzameling inspirerende quotes. Een paar die passen bij deze post:

" Mental energy is not a fixed subtance. It rises and falls with our passion and commitment to what we are doing at the time." - Ken Robinson
" You want to live, but tell me, is the kind of life you lead really any different from being dead?" - Seneca
" Failure to observe what is in the mind of another has seldom made a man unhappy, but those who do not observe the movements of their own minds must by necessity be unhappy." - Marcus Aurelius
" When you have done a good act and another has received it, why do you look for a third thing besides these, as fools do, either to have the reputation of having done a good act or to obtain a return? " - Marcus Aurelius
" Today I have got out of all trouble, or rather I have cast out all trouble, for it was not outside, but within and in my opinions." - Marcus Aurelius.

Dit en meer is wat ik nu elke ochtend lees, na mijn koffie (ja, nogsteeds met boter ;) ) en voordat ik mijn Life Purpose, doelen en waardes doorneem. Ik heb tot nu toe 15 pagina's met quotes (beschikbaar voor mensen met interesse, aangezien het digitaal is kan ik ze gewoon opsturen). Dit gebruik ik als een tool om mijn motivatie op te wekken (volgens de eerste quote). Wat voor mij heel goed werkt is om het grotere beeld in gedachte te houden, zeker als ik vast kom te zitten in het dagelijkse bestaan en gedoe. 

Na deze twee weken voel ik me rustig en gefocused (of misschien is het omdat ik deze post 's avonds schrijf XP). Ik weet goed hoe veel tijd ik nog heb hier in Amerika en ben bewust stappen aan het zetten en plannen aan het maken. Ik maak me niet ongerust. 

1 opmerking:

  1. Ha Dagmar, het was weer leuk om je blogpost te lezen!
    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen