vrijdag 11 augustus 2017

Vet opname / Fat uptake (Nederlands/English after the break)

Dit is deel drie van de miniserie over macronutrient opname. Deze keer zal ik de afbraak en opname van vetten bespreken. De post is wat langer dan de vorige (meer afbeeldingen), omdat de vetvertering een stuk ingewikkelder is dan de eiwit en koolhydraat vertering. De stappen van vetvertering heb ik daarom met meer afbeeldingen proberen uit te leggen. Ook deze informatie komt uit het boek 'Medical Physiology' van Boron & Boulpaep, 2e editie. Mijn doel in deze post was om de afbeeldingen voor zich te laten spreken en zo weinig mogelijk extra tekst toe te voegen. Ik hoop dat je wil laten weten hoe goed dat gelukt is :). 

Wat ik in de tekst van de blog zet is niet altijd belangrijk voor het begrip, maar vooral extra info voor de liefhebber.

Let wel op: voor het begrip van deze post is het goed om de vorige posts gelezen te hebben, omdat ik dezelfde weergave van bijvoorbeeld zout ionen en enzymen gebruik.


Even een kort overzicht van de symbolen die ik in de volgende afbeeldingen ga gebruiken. 








En dat is alles dat ik tot nu toe redelijkerwijs kan uitleggen over vetvertering en opname. Dit is de eenvoudigste manier waarop ik toch alle essentiele concepten heb kunnen behandelen. Daarmee hebben we nu de vertering van alle macronutrienten behandeld! YESSS! En de volgende blogpost zal ik verder gaan met NOG MEER BASICS, want dat wil ik zelf graag weten. De vraag is namelijk: wat gebeurt er dan met de macro's als ze zijn opgenomen in het lichaam. Dan wordt het pas echt leuk (en ingewikkeld ... vooral ingewikkeld, dus extra leuk ! (voor mij, misschien niet voor jullie (too bad ;-p))!



This is part three of the miniseries about macronutrient uptake. This time, I will discuss the break-down and uptake of fats. This blogpost will be longer than the previous ones, because fat absorption is far more complex that absorption of carbs and proteins. I made more figures to compensate for this and tried to cover all the critical concepts as best I could. Like last time, this information can be found in the book 'Medical Physiology' by Boron & Boulpaep, 2nd edition. My goal in this post was to let the figures speak for themselves and add as little extra text as possible. I hope you will let me know if I succeeded :). The text in the blog will not always be needed to understand the figures, but is mainly some extra information for those interested in it.

Take note: It will be useful for your understanding to have read the previous post on protein and carbohydrate digestion and uptake, since I will be using the same method of depicting things like salt ions and enzymes.









And that's all I can reasonably explain about the basics of fat digestion and absorption while still keeping it basic. With that, I have covered the absorption of all 3 macronutrients (the basics of it, at least)! YESSS! The next blogpost will be: MORE BASICS, because I like to know that stuff. After all, you are probably dying to know what happens after the macros have been absorbed. That's when the real fun starts (and things get complicated ... mostly complicated, so extra fun! (for me, maybe not for you (to bad ;-p)))!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten