woensdag 2 maart 2016

22 Februari tot 1 Maart - Eerste Small Bet afgerond!

Deze week was super! Op het lab boek ik veel vooruitgang en mijn eerste miniproject heb ik afgerond!

Beginnend bij het begin, op het lab gaan dingen steeds sneller vooruit: 
- Na een overleg met Ite zijn een aantal dingen besloten: 
1) Ik heb een experiment staan voor mijn cellijnen dat me waarschijnlijk de komende drie weken gaat bezighouden. 
2) Ik mag gaan werken met de muizen (ik ben toegevoegd aan het protocol en nu heb ik officieel toestemming om de muizen te hanteren en om ze te gebruiken voor experimenten. 
3) Ik mag niet-homozygote muizen gaan gebruiken voor de eerste experimenten, waarbij het genotype niet cruciaal is. De eerste experimenten gaan namelijk bekijken hoe de cellijnen groeien in de muizen. Zolang de muis dezelfde genetische achtergrond heeft (grofweg), kunnen ze hiervoor gebruikt worden. 
- De LabStamp, een muizen tattoo machine, is aangekomen, waarmee de muizen permanent kunnen worden genummerd, om ze van elkaar te kunnen onderscheiden. Hiermee zijn ze per stuk te observeren; cruciaal voor goede experimenten.
- Prerna en ik zijn in contact met Daisy, die ons gaat leren hoe we iets in de longen van muizen kunnen inbrengen. Die kennis heb ik nodig voor mijn experimenten. Het is nu wachten tot we een datum kunnen prikken hiervoor. 

Dat is een hele hoop ontwikkelingen! Ik ben er erg blij mee en ga dan ook weer met volle energie naar het lab (daadwerkelijk in het lab, niet alleen in het kantoortje). 

Buiten mijn stage om heb ik deze week veel tijd besteed aan het afronden van mijn miniproject. Ik heb dat vorige zondag afgerond en ga er nu niet meer aan werken, anders blijf ik bezig :p. Ik heb het eindproduct ingesloten in de mail die ik rondstuur, maar als je die niet ontvangt, kan je me altijd een bericht sturen, dan stuur ik het naar je door. 

Een introductie: 
Ik ben het miniproject (of small bet) begonnen om een indruk te krijgen van het werk dat ik later wil gaan doen met mijn Life Purpose. Het was een project waar ik mijzelf 2 maanden voor gaf, aan het einde waarvan ik een product wilde hebben dat ik kon laten niet. Het idee erachter is dat je iets maakt waar je in theorie geld voor zou kunnen vragen, dus niet alleen een idee, een vaag concept, maar iets concreets. Dat dwingt je om het hele proces te doorlopen en echt iets te maken. Dit idee van het maken van small bets komt van de Life Purpose Course en het is iets waar ik serieus aan heb gewerkt. De volgende small bet heb ik al besloten, maar daar later meer over. 
Met mijn eerste miniproject wilde ik kijken of mijn ideeen wat betreft de vormgeving die ik in gedachte had haalbaar zijn voor mij. Mijn Life Purpose bestaan uit 2 delen: Improving health by 1) learning about and 2) sharing my understanding of the human body. In dit project heb ik op deel 2 gefocused. Het product is niet het volledige idee dat ik heb als eindproduct, maar het is wel een groot deel van de communicatie. Uiteindelijk wil ik de visuele presentatie verder uitwerken, verder dan statische tekeningen. 
Ik heb ervoor gekozen om het in het Engels te schrijven, aangezien ik dit onderwerp vooral in het Engels heb geleerd. De terminologie in het Nederlands ken ik niet goed en ik zou het graag wijder verspreiden dan alleen nederlandstalige mensen. 

Aangezien dit project gaat over mijn communicatievaardigheid zou ik graag van iedereen willen horen of mijn uitleg duidelijk is en of jullie verder nog commentaar/tips/gedachtes erover hebben. Dat zou ik erg waarderen, aangezien ik soms lastig kan inschatten hoe mijn uitleg overkomt en wat er ontbreekt of overdadig is.

Mijn volgende miniproject zal meer focusen op deel 1 van mijn Life Purpose. Om veel over het menselijk lichaam te leren, zal ik waarschijnlijk veel wetenschappelijke artikelen gaan lezen en beoordelen op hun nut en betrouwbaarheid. Nu is het lastig om door alleen te lezen te zien hoe goed experimenten zijn uitgevoerd, maar daar zijn wel manieren voor. 1) Door te kijken of andere onderzoeksgroepen vergelijkbare vindingen hebben met dezelfde experimenten. 2) Er is een online initiatief om belangrijke studies te valideren onafhankelijk van de oorspronkelijke onderzoeksgroep. Deze is naar mijn weten redelijk betrouwbaar. 

Maar ik dwaal wat af. Mijn 2e small bet gaat zijn: mijn review. Daar heb ik de laatste tijd weinig aan gewerkt, nu ik meer in het lab experimenten aan het doen ben. Ik heb besloten om mijn review in mijn vrije tijd te gaan schrijven, zo ver dat kan. Het past namelijk perfect in deel 1 van mijn Life Purpose. Het doel van de review is om een diep begrip te krijgen van de literatuur op een bepaald gebied. Om die kennis te krijgen, moet ik veel artikelen aandachtig lezen. Dat is precies de vaardigheid die ik nodig ga hebben voor deel 1 van mijn life purpose.
De exacte aanpak van small bet 2 ga ik deze week verder uitdenken, maar het zal dezelfde time frame hebben, en het product zal mijn review zijn.  


Dat zijn zo'n beetje de superleuke dingen die afgelopen week zijn gebeurt. Bekijk alsjeblieft mijn minproject en geef commentaar. Alles is gewaardeerd!

2 opmerkingen:

  1. voor mij is het allemaal heel duidelijk Dagmar, succes met de muizen, je kan nu tenminste vooruit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Yvon, bedankt voor jouw commentaar! Goed om te horen dat het te volgen is :D.

      Verwijderen