maandag 14 december 2015

10 tot 13 December

Dit weekend was erg interessant.

Een poging gedaan om een Social Security Card aan te vragen. Dat is nodig als je in Amerika dingen wil regelen waar contracten of iets dergelijks bij komen kijken, of iets anders dat via de overheid geregeld moet worden. Denk aan verzekeringen, grote transacties (auto kopen bijvoorbeeld), een baan nemen etc. Het aanvragen is gratis, dus waarom zou ik het niet doen. Er was een office in de buurt (15 minuten fietsen) waar het volgens de International Exchange Coordinator rustig was. In dit geval is rustig een wachttijd van 1-1,5 uur. Daar had ik op het moment geen tijd voor en ik had mijn laptop niet mee, dus ik zal later terugkomen als ik wel al die tijd kan wachten. Ik kon geen afspraak maken voor een social security card aanvraag, helaas.

Vrijdag had ik vrij genomen (ik hoef geen vrij te vragen, alleen maar laten weten dat ik er niet ben en zorgen dat ik niets belangrijks mis) om met Tom Heaton te gaan lunchen bij CalTech. Hij haalde me rond half 12 op met zijn auto en we hebben bij de CalTech faculty club gelunched. Net als bij de Norris, is de Faculty Club een soort restaurant. Hier was het een ECHT restaurant. De naam geeft aan dat het een vereniging is van de mensen die werken voor de universiteit (postDocs, professoren, andere mensen die vast in dienst zijn (geen studenten dus)). Fotos hieronder van een klein deel van het restaurant. Tom trakteerde, met de boodschap dat het zijn genoegen is om lunch te hebben met jonge mensen en dat hij dat als professor makkelijk kan betalen :P.

De Faculty Club, compleet met kerstversiering

Thomas Heaton, professor of Geophysics and Engineering (of gewoon Tom voor mij :) ) 
 Na de lunch liet Tom me de CalTech campus zien. De campus is erg groot, maar ook erg leeg, doordat er relatief weinig studenten rondlopen op de campus. De gebouwen zijn allemaal gebouwd met aardbevingen in gedachte, dus vrij laag en veel betonnen muren, weinig ramen. CalTech is als het ware de locale expert om het gebied van aardbevingen, dus dat is heel passend.

Vanaf de Faculty Club tot het hoge gebouw in de achtergrond is de lengte van de campus
Tom liet me een beetje van zijn onderzoek zien (wat ik daarvan kon begrijpen) met als voorbeeld een soort early warning system dat een alarm geeft aan het omliggende gebied als een aardbeving wordt gedetecteerd. CalTech heeft sensoren over heel Californie verspreid en ze zijn gevoelig genoeg om de zwaartekracht van de maan op te merken of een zware vrachtwagen die langsrijdt. Erg indrukwekkend!

Na de rondleiding op CalTech reed Tom me rond Pasadena (de rijke/welvarende buurt van LA) (niet te verwarren met South Pasadena, dat iets minder welvarend is, maar nog steeds erg netjes) en even langs zijn huis.

Als iemand twijfelt over Tom's welvarendheid :P
We hebben een deel over Colorado boulevard gereden, de grote winkelstraat van Pasadena. Op Nieuwjaarsdag is hier de Rose Parade, waar ik volgens Tom echt bij moet zijn, gewoon om een keer te ervaren. Ik zou er ongeveer 30 minuten over doen om hier op de fiets bij te komen, dus goed te doen. Anders zou ik ook de trein kunnen nemen, maar dat moet ik nog even uitzoeken.
Verder was vrijdag de eerste dag dat ik regen heb meegemaakt in LA. Als het regent, regent het hard. Gelukkig had Tom's convertible een automatisch dak dat hij snel omhoog deed. Tom heeft me rond 3 uur thuis afgezet, met de belofte om in contact te blijven. Hij is een erg aardige, vriendelijke en intelligente man. Hij heeft veel meegemaakt en lijkt veel wijsheid te hebben, zeker als het gaat om onderzoek (in een ander vakgebied dan dat ik heb). Ik verwacht hem snel weer te zien / spreken.

In het weekend heb ik Zaterdag weer een deel van South Pasadena verkend. De winkelstraat is Fair Oak Avenue en is ongeveer 20 minuten bij mij vandaan op de fiets. Die volgend ga ik richting Pasadena. Aan deze straat liggen veel restaurantjes en een paar grote supermarkten (de Amerikaanse stijl, die schappen vol van dezelfde producten hebben). Ik was niet heel erg onder de indruk van de hoeveelheid echte winkels; die zijn allemaal op Colorado blv. Daar ga ik volgend weekend heen.
Zondag heb ik lekker gechilled, de was gedaan bij Ite (dat is echt een ding dat ik elke week kan doen :D), en weer boodschappen gedaan.

Door de regen was het deze week wat kouder, en volgens de weersvoorspelling blijft dat volgende week doorzetten (maximaal 18 graden Celsius buiten, minimaal 5).

Zoals beloofd, een stukje over mijn nieuwe etensontdekkingen. In Amerika hebben ze heel wat anders soort eten en ook veel andere keukens die ik nog moet proberen. De grootste zijn Mexicaans, Chinees (echt chinees, niet zoals in NL half indonesisch), Japans, Koreaans. Ik heb me tot nu toe beperkt tot dingen die ik zelf kan maken en vrij simpel zijn. De eerste paar weken heb ik het simpel gehouden, maar nu ben ik weer bezig om echt te koken en nieuwe dingen te proberen.
Als ontbijt heb ik gekookte eitjes, een avocado en een stuk cheddar cheese (niet in de foto, maar dit is de standaard oranje kaas).
Avocados met wat citroensap en een beetje zout voor smaak.

Gekookte eitjes ('nuf said)

En dat samen (met het ontbrekende stuk kaas). De muis is het zoutvaatje dat ik van Ite mocht lenen. Erg toepasselijk bij mijn stage.
Avocados zijn hier heel standaard (Tom heeft zelfs avocadobomen in zijn tuin staan) en te koop per 4 in een netje. Als ze rijp zijn, zijn ze iets zachter en perfect om te eten. Rijpe avocados zijn goed te bewaren in de koelkast.

Als lunch neem ik een banaan, zo'n 100 gram notenmix en een paprika of een tiental cherry tomaatjes, net waar ik zin in heb. Dit is makkelijk mee te nemen in mijn lunchtrommel. Noten zijn hier genoeg te krijgen en worden per pound verkocht (458 g).

Als avondeten wissel ik de groentes een beetje af, maar deze week heb ik voornamelijk 2 kippenboutjes gecombineerd met mais en sweet potato. Kippenbouten spreekt voor zich, maar sweet potato is een van mijn favourite groentes hier (als het een groente is, het lijkt meer op een knol). Het is niet echt een aardappel, want het is oranje van binnen. Lang te bewaren (net als een aardappel) en supermakkelijk te maken door 3 minuten in de magnetron te verwarmen. Dan is deze goed gaar. Lekker met een beetje olie en wat zout. Mais hier is vers verkrijgbaar, dus als hele kolf. Lekker zoet, 6 minuten in kokend water en dan lekker afkluiven.
Mijn avondeten van deze week
Verder eet ik ook regelmatig sperziebonen. Door de grote porties en mijn kleine maag, moet ik de groentes per week afwisselen. De sweet potatoes koop je per 12 a 13 per zak, de mais per 4. Dus om geen groentes te laten bederven eet ik vaak 2 verschillende per week. Van een zak sperziebonen heb ik ook voor 3 maaltijden genoeg. De mais ga ik ook invriezen, om te kijken hoe dat gaat, zodat ik wat meer kan varieren door de weeks. Verder heb ik wat garnalen in de vriezer liggen (die kan ik niet vers krijgen bij TJs), die ga ik morgen proberen (de grote soort, gambaformaat). Wat betrefd vlees/vis heeft TJ veel in de aanbieding (veel soorten rundervlees ook, steak en dergelijke), dus dat zijn allemaal dingen die ik een voor een ga proberen. Zoals gezegd, allemaal in grote porties, dus het gaat een tijdje duren voordat ik door alles heen ben.
Niet iets nieuws maar wel iets anders is 'kale'. Dat is boerenkool :D, maar de Amerikanen eten het anders. Vaak gebakken in een pan met olie en knoflook (erg lekker, zelf nog niet geprobeerd), als chips (in de oven gedroogd) of zelfs in smoothies. Blijkbaar is boerenkool supergezond, dus ze doen er vanalles mee.

Als laatste, natuurlijk eet ik ook iets lekkers naast deze maaltijden. Vaak in de vorm van chocolade. Pure chocolade is goed verkrijgbaar hier en cacao ook. Dus als toetje neem ik vaak een stukje chocolade met wat chocolademelk. Zelf gemaakt met cacao, biologische melk, maple syrup en wat vanille extract. Superlekker!

BTW: 1 van de redenen waarom ik nog niet veel heb gebakken is omdat Abby geen keukenweegschaal heeft. Die ga ik volgende week zaterdag halen bij Target, de winkel die volgens haar alles verkoopt. Ik ben benieuwd!

Veel van het eten bij TJs is of biologisch of organisch of ze zetten er heel duidelijk bij dat er geen hormonen zijn toegevoegd aan dierlijke producten. Blijkbaar vinden ze dat heel belangrijk. Voor mij is het voldoende om te weten dat het lekker is :P.

Dat was het voor deze post. Volgende weekendpost plan ik om wat meer te vertellen over mijn project, waar ik de vorige posts zo mysterieus over was. Het is een heel verhaal, dus bereid je maar alvast voor. BTW: voor de oplettende mensen, ik zal ook uitleggen waarom ik geen brood, aardappels, rijst en dergelijke eet (deze zijn immers supermakkelijk te maken).
De volgende post komt donderdag (mijn donderdag avond, dus jullie vrijdag ochtend). Tot dan!

2 opmerkingen:

  1. Ha Dagmar,
    Leuk om weer van je te lezen. Als ik die professor zo op de foto zie, dan is het een hele aardige man. Leuk dat je hem zo per toeval bent tegengekomen in het vliegtuig en hij nu tot je kennissenkring behoort. Wiard wilde meteen eens goed naar zijn auto kijken, deze is goedgekeurd... Bijzonder om mee te maken dat mensen voortdurend rekening houden met aardbevingen. Afgelopen voorjaar vond ik het ook zo apart dat je meteen op het vliegveld in Houston en Denver vluchtkelders had voor het geval er tornado's zouden zijn. Volgens mij eet je heel gezond en bewust, echt bloggerproof. Jorein kijkt ook weleens naar vloggers die je laten zien hoe je bewust je ontbijtje, lunch klaarmaakt met meer groente en noten e.d. Het is in de VS ook wel een uitdaging om gezond te blijven eten. Handig dat je een biologische supermarkt om de hoek hebt zitten. Werk ze weer, deze week! Ondertussen is je kerstkaartje onderweg naar jou...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha je moeder kan weer gerust zijn dat je zo goed eet :-) Zoete aardappelen zijn inderdaad knollen, dat had je goed gezien - ook lekker uit de oven! En het boerenkoolverhaal klinkt ook bekend; wij gooien het ook door de rijst, de omelet, de spinazie, eigenlijk alles behalve stamppot. Fijn ook te horen dat Tom zo'n goede kennis van je is geworden. Zo zie je maar weer waar toevallige ontmoetingen toe kunnen leiden, maar dat wist je natuurlijk al. Veel plezier nog deze week en veel liefs van hier!

    BeantwoordenVerwijderen