donderdag 24 december 2015

September tot nu - het begin van mijn Hero's Journey

De langgehypte post is eindelijk hier! Dit is voornamelijk iets om uit te leggen wat mijn gedachtes zijn over mijn huidige situatie en een achtergrond voor de volgende blogposts die zullen komen.

Voor mij is de laatste paar maanden veel veranderd. Ik kan niet echt zeggen waar het echt is begonnen, dus ik zal vanaf het begin beginnen (zo ver ik denk dat relevant is).

1,5 jaar geleden, aan het einde van mijn eerste stage (mijn bachelorstage) ben ik me ervan bewust geworden dat ik op dat moment eigenlijk niet wist wat ik wilde. Ik bedoel dat in de meest ruime betekenis: ik wist niet wat ik wilde voor mijn toekomst, wat ik wilde voor de rest van mijn leven. Misschien is dit gewoon, maar ik vond dit een erg onaangename gewaarwording. Ik was op dat moment aan het einde van mijn bachelor en had al besloten dat ik verder wilde met de master Biomedical Sciences bij Universiteit Leiden, omdat ik het een leuke studie vond die precies aansloot bij mijn interesses (dat doet het nogsteeds). Sinds deze gewaarwording ben ik opzoek gegaan naar wat ik later wilde doen en met die vraag bij ik mijn 1e masterstage ingegaan.
Ik vind onderzoek erg interessant en het is vooral de methode die mij aantrekt hiertoe: de empirische/wetenschappelijke methode is (puur theoretisch) gebaseerd op het formuleren van een hypothese (een theorie) en aan de hand van experimenten wordt de theorie getoetst aan de werkelijkheid. Klinkt vrij eenvoudig, maar in de praktijk is dit niet zo simper. Zeker in de biomedische wetenschappen, waar veel gewerkt wordt met organisch materiaal, is er veel variatie tussen experimenten. Dan is er de kwestie van geld (waar nooit genoeg van is) dat leidt tot een publication bias. Om geld binnen te halen als onderzoeker moet je laten zien dat je interessant en succesvol onderzoek doet of kan doen. Dus dat betekent veel publicaties hebben in goede tijdschriften. Dus dat betekent dat je alleen je correcte theorien uitwerkt en publiceert of (in het ergste geval) dat de gewensde data gegeneerd (of zelfs vervalst) wordt. Dit is een nogal grijs gebied, maar ik bedoel dat het mogelijk is dat een onderzoeker net zo lang een experiment herhaalt tot bij toeval hij de gewensde resultaten krijgt en de rest van de experimenten negeert. Ik heb dit zelf nooit tijdens mijn eigen stages gezien, maar er zijn genoeg nieuwsberichten van fraude om hier een goed beeld van te vormen.
Sorry voor deze uitweiding, maar ik probeer alleen te illustreren dat onderzoek op zich niet heel interessant is voor mij. Mijn interesse ligt bij hoe het menselijk lichaam werkt, als sinds mijn eerste biologie les. Tijdens mijn opleiding heb ik hier veel over geleerd tijdens de colleges, werkgroepen en de dikke boeken die ik nodig had voor mijn studie. Tijdens mijn stages heb ik ook veel geleerd, maar vooral van het contact met andere onderzoekers en hun onderzoek. Mijn eigen data gaven maar een kleine fractie van kennis binnen een heel specifiek gebied. Aangezien ik al snel door had dat onderzoek niet zo perfect theoretisch is als ik was doen geloven en aangezien het zo lang duurt om als een enkele onderzoeker nieuwe kennis op te doen, was ik al snel op zoek naar iets buiten het directe onderzoek zelf. Waarschijnlijk geen PhD voor mij. Wees niet ongerust: ik heb meerdere mensen over een PhD gevraagd en het wordt aangeraden als je verder wilt in het onderzoek. Anders heeft het weinig meerwaarde en kost het 4+ jaar om te verkrijgen. Het is iets waar je een passie voor moet hebben, dus vandaar dat ik erg terughoudend ben op dit moment. Mijn stage tot nu toe in Amerika heeft dit beeld alleen maar versterkt.

Ok, dus geen PhD waarschijnlijk. Wat dan wel? (was mijn vraag rond januari van dit jaar). Rond deze tijd ben ik in aanraking gekomen met Freedomain Radio, een internet radioshow (podcast) over filosofie. Dat klinkt abstract, maar dit is niet de standaard 'herhaal wat andere denkers dachten' filosofie. Dit gaat over de methode, rationaliteit, empirisism, of, zoals ik erover denkt: wetenschap toegepast op het dagelijks leven. Dat is eigenlijk de omgekeerde manier om naar te kijken. Origineel is de wetenschappelijke methode afgeleidt van de filosofische denkwijze: theorie > observaties > conclusie. De filosofie past dit toe op alles dat waarneembaar is op een of andere manier of waarover logisch nagedacht kan worden; wetenschap kijkt alleen naar het materiele (wat gemeten kan worden). Wetenschap is dus het verlengde van filosofie. BTW kijk maar op google waar PhD voor staat :p.
Freedomain Radio bracht mij voor het eerst echt in aanraking met de rationele denkwijze. De host, Stefan Molyneux, heeft goed uiteengezet hoe filosofie werkt en hoe snel het mis kan gaan met de manier waarop de meeste mensen hebben geleerd (of eigenlijk niet geleerd) om te denken. Wat ik uit zijn shows heb gehaald is vooral de mogelijkheid en de methode om voor mijzelf na te denken over wat er om mij heen gebeurt. Het nam een hoop illusies weg en gaf veel helderheid. Ik moet eerlijk zijn dat het niet altijd emotioneel fijn is om te zien wat andere mensen niet (willen of kunnen) zien. Daar kan ik nu gelukkig al een stuk beter mee omgaan, maar de eerste paar maanden waren wel zwaar.

Nogsteeds geen antwoord hiermee op mijn vraag: wat te doen na mijn studie? Wel een hoop persoonlijke ontwikkeling, en dat is waardoor ik op een nieuwe superwaardevolle bron van informatie ben gestuit: Actualized.org. Deze website is gemaakt door Leo Gura, een Life Coach die gratis videos maakt over persoonlijke ontwikkeling. Hij vat in zijn videos onderwerpen kort samen die, wanneer toegepast, gebruikt kunnen worden om je eigen leven vorm te geven zoals je wilt. Het klinkt misschien abstract, maar hij heeft mij erop gewezen dat je zelf bepaald hoe je je leven invult, wie je bent en wat je kan bereiken. De meeste mensen zijn zich hier niet van bewust en volgen de weg van de minste weerstand wat uitgaat van alles waar ze zich op hun gemak bij voelen en wat ze gewend zijn. Ik wil meer dan dat, dus zijn materiaal was voor mij zeer interessant. Ik ben ook al een aantal dingen toe gaan passen.
Nog meer: in Juli dit jaar bracht hij een cursus uit: de Life Purpose Course. Deze cursus was geheel digitaal en bevatte voornamelijk informatie in de vorm van videos en opdrachten om zelf thuis te doen. Het idee achter persoonlijke ontwikkeling is dat je jezelf verandert en groeit met een bepaald doel in gedachte. Met deze cursus gaf Leo de informatie, concepten en de tools om voor jezelf zo'n Life Purpose te vinden. Het is een richting waarin je je leven leidt en omheen inricht. Kort gezegd, een Life Purpose kan je vinden aan de hand van je waarden (wat je belangrijk vind), de dingen waar je uitzonderlijk goed in bent en wat je erg leuk vindt om te doen, en hetgeen dat je wilt bereiken en waarmee je andere wilt helpen of beinvloeden. Klinkt abstract, maar ik heb deze cursus in September gedaan (en in 2 weken afgerond) en mijn eigen Life Purpose bepaald: Improving health by learning about and sharing my understanding of the human body. Klinkt cool, niet! Hierin bedoel ik te zeggen dat ik graag wil weten hoe het lichaam werkt en hoe deze kennis gebruikt kan worden om de gezondheid van mensen te verbeteren. Mijn gedachtes hierbij zijn voornamelijk dat we niet echt goed weten wat nu gezond is en wat niet, doordat we allemaal verschillende boodschappen van alle kanten te horen krijgen en niet zo goed weten waar we nu naar moeten luisteren. Echter, als we weten hoe het lichaam werkt en wat de principes zijn waarop onze gezondheid gebaseerd is, dan kunnen we veel beter beoordelen en beredeneren wat gezond is en wat niet.

Tijdens mijn studie heb ik een klein beetje geleerd over hoe het lichaam werkt op een oppervlakkige manier, maar nog steeds veel dieper dan de meeste mensen buiten het vakgebied. Ik heb dus al wat basiskennis en ik weet waar ik kan zoeken naar nieuwe kennis, ik heb de training om de waarde van deze informatie te beoordelen door mijn wetenschappelijke opleiding en ik ben supernieuwsgierig over hoe de mens in elkaar steekt. Ik hoop de kennis die ik heb en het begrip over hoe de mens werkt te kunnen delen. Hiervoor moet ik nu leren op welke manier dit het makkelijkst of het meest begrijpelijk is over te dragen. Zelf dacht ik aan blogposts zoals deze, of leuke cartoons en strips, of zelfs (met de hulp van een oud-klasgenoot) in de vorm van animaties.
Mijn ideeen zijn breder dan dat ik nu uiteen zet en ik krijg er regelmatig nieuwe bij. Ik weet eerlijk gezegd nog niet goed waar ik het beste kan beginnen en ik hoop daar de komende weken voor mijzelf wat meer duidelijkheid over te krijgen.

Een paar vragen die misschien opkomen
- Hoe lang gaat dit duren?
Mijn hele leven. Het idee van een Life Purpose is dat het een doel is dat verandert als je er naartoe werkt. Om het doel te bereiken moet je groeien als persoon en daardoor verandert ook je doel, zeker naarmate je er steeds dichterbij komt.

- Wat ga ik nu doen na mijn studie?
Daar ben ik nog mee bezig. Ik zoek iets dat past bij mijn Life Purpose en waarbij ik vaardigheden kan leren die mij gaan helpen om dit te bereiken. Het liefst zoek ik iets waarbij ik veel informatie kan opdoen en die vervolgens met mensen kan delen. Dit kan zijn in de journalistiek (misschien wetenschapsjournalistiek), maar ik heb van Robert en Peggy Maxson ook gehoord van iemand die voor een onderzoeks/gezondheids instituut of ziekenhuis samenvattingen maakt van de wetenschapsliteratuur voor gezondheidsprofessionals (zoals artsen). Ik ga hier nog wat over doorvragen, zodra ik ze weer zie. Verder moet ik nog rondkijken naar wat er beschikbaar is, maar ik houd mijn opties open.

- Je had het over dat je moet groeien als persoon. In welke opzichten?
Groei vindt voornamlijk plaats in de manier van denken en de gewoontes die je hebt. Bijvoorbeeld: als het je gewoonte is om na het werk 's avonds thuis voor de tv of de computer te gaan zitten en lekker te chillen, dan gaat dat niet helpen met het bereiken van je Life Purpose. In plaasts daarvan moet het een gewoonte worden om elke avond even te werken aan je persoonlijke project, ook al heb je daar geen zin in. Het is het aanleren van positieve gewoontes en het afleren van negatieve gewoontes. Die zullen voor iedereen anders zijn. Een aantal positieve gewoontes waar ik mee bezig ben zijn: meditatie, affirmations, visualizations, journaling (een dagboek bijhouden), sport (5-6 dagen per week), gezond eten. Dit lijkt heel wat, maar met de meeste ben ik niet langer dan gemiddeld een kwartier per dag bezig en sommige heb ik al goed onder de knie.
Een andere manier van groei is door de manier van denken aan te passen. De manier over hoe we denken over onze omgeving, over onszelf en over anderen bepaald hoe we ons voelen. Eenzelfde situatie kan op verschillende manieren bekeken worden. Het ding is: hoe we ook over iets denken, de feiten veranderen niet. Voorbeeld: ik maak een fout tijdens een experiment en moet het opnieuw doen. Ik kan hierbij denken: o nee, nu moet ik al dit werk opnieuw doen, en ik heb al dit materiaal verspild, en al deze tijd verspild, en nu is Ite gefrustreerd omdat het weer tijd en geld kost etc. Of ik kan denken: ok, nu ik deze fout heb gemaakt, heb ik weer iets geleerd. Hiermee kan het volgende experiment beter doen. Dit lijkt misschien een beetje gek, maar zeker in de wetenschap kunnen er veel dingen mislopen, vaak zonder dat je weet waarom. De meeste experimenten mislukken en als ik elke keer mij druk loop te maken over dat experimenten mislukken, wordt de kans alleen maar groter dat ze blijven mislukken, omdat ik meer fouten maak als ik gestresst ben of onder druk sta.
Dit lijkt vanzelfsprekend, maar is bijzonder lastig om toe te passen. De truc is vooral om constant bewust te zijn van hoe je je voelt in het moment zelf, te bepalen waarom je je zo voelt en verder om dan te ontspannen (als nodig) en in de juiste gemoedstoestand verder te gaan.

- Waarom post ik hier nu pas over?
Ik moest hier even goed over nadenken en bedenken waar ik het beste kon beginnen. En ik heb nu steeds minder te vertellen over LA, sinds ik vooral met technische stagedingen bezig ben en minder met leuke uitjes en nieuwe ontmoetingen. Die komen er waarschijnlijk nogsteeds wel, maar ben nu drukker bezig met stage dan eerst, nu ik kan beginnen met experimenten en dergelijke.

- Wat zijn al die vreemde dingen die jij noemt? Meditatie, affirmations, visualization?
Daar ga ik later meer over vertellen, maar als je niet kan wachten, zoek het dan op op Actualized.org. Daar heb ik het grootste deel van mijn informatie vandaan. In volgende posts zal ik uitleggen wat ik ermee bedoel en welk voordeel ik eruit haal.

Even voor de duidelijkheid: de laatste paar maanden zijn voor mij momenten geweest van geweldige groei. Ik kan eerlijk zeggen dat ik mij nog nooit beter heb gevoeld en ik kan zien hoe veel ik veranderd ben in goede opzichten. Ik voel me veel meer gefocused en gericht op mijn doel, veel zekerder van mijzelf (door Freedomain radio en door mijn Life Purpose) en van wat ik wil, en, wat voor mij erg belangrijk is, veel gemakkelijker met nieuwe, onverwachte situaties, omgevingen en personen (wat maar goed is ook, aangezien ik een oceaan en continent verwijderd ben van alles dat bekend is :P).

Ik hoop dat hier goed door heen te komen was en dat ik nog een beetje te begrijpen ben geweest. Er gaat nog meer komen, wees niet ongerust. Het is mijn genoegen om hierover te kunnen schrijven (en niemand kan mij natuurlijk tegenhouden. Dit is immers mijn blog). Ik zal mensen eerst de kans geven om dit allemaal door te lezen en te laten inwerken. Als er vragen zijn, zal ik die in een volgende post nog uiteen zetten, tenzij deze puur persoonlijk zijn.

3 opmerkingen:

  1. Hey lief nichtje, ik had thuis natuurlijk al wat meegekregen, maar fijn om nog iets meer te lezen. Ik ben zo blij voor je dat je wat lekkerder in je vel zit nu; zal een hele last van je schouders zijn denk ik! Nu gewoon lekker ontspannen in het leven staan en van alles genieten. Toevallig net een flink onderzoeksrapport over 'ethisch handelen in de farmaceutische industrie' vertaald! Kwamen inderdaad ook verhalen voorbij van resultaten negeren of vervalsen en andere methodes om de verkoop maar te stimuleren. Gelukkig doe jij daar (hopelijk) niet aan mee ;-) Fijne kerst en tot de volgende blogpost weer! xxx Stephanie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Dagmar! Goed en duidelijk verhaal, hoor. We hebben het er thuis al een paar keer over gehad. In je verhaal maak je weer eens duidelijk dat je altijd graag hebt willen weten hoe het lichaam werkt, maar misschien ligt je interesse inmiddels meer in hoe de menselijke geest in elkaar steekt? Succes met je speurtocht en fijne dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha die Dagmar, inderdaad een duidelijk verhaal en blij dat je je zo goed hierbij voelt. Er is immers een gezegde, van jouw fouten kan je leren! Het is de manier waarop je ermee omgaat wat bepaalt hoe je je voelt. Niet altijd gemakkelijk, we blijven mensen maar met positiviteit kom je erg ver. Succes met jouw verdere leerproces en fijne Amerikaanse kerstdagen.

    BeantwoordenVerwijderen