donderdag 10 december 2015

7 tot 9 December

Het begin van een nieuwe, productieve week. Wat betrefd mijn stage ben ik nu (sinds Woensdag) gediplomeerd om in het lab te mogen werken. Nu mag ik eindelijk experimenten gaan doen. Verder ben ik een stap verder met proefdiertraining: Vrijdag 18 December heb ik het praktijkdeel van mijn muistraining gepland staan. Als ik dat heb afgerond mag ik ook met muizen gaan werken.

Weer een hoop nieuwe dingen geleerd deze laatste paar dagen. Veel over de experimenten die ik ga doen, maar ook over de mogelijkheden en bezigheden waar ik binnen de Norris (het ziekenhuis) aan kan deelnemen. Elke maandag en dinsdag bijvoorbeeld worden seminars gegeven door uitgenodigde onderzoekers van buiten de USC om over hun onderzoek te vertellen. Iedereen mag deze bijwonen en als bonus worden er voor de seminars lunchpakketten uitgedeeld met een broodje (een Amerikaans, goedbelegd broodje), wat koekjes en een zakje chips. Dit is ook een uitstekend avondeten voor mij :D. Verder is er in de Norris een kamertje beschikbaar voor mensen die in stilte willen zitten (the meditation room). Een uitstekende plek om affirmations en visioning te doen voor mij (een bezigheid waar ik later wat meer over ga vertellen).

Ik heb allerlei leuke dingen gepland staan deze week. Ik heb Maandag Robert Maxson ontmoet bij de seminar. Hij is onderzoeker en hoofd van een lab op de Norris en ook de connectie waarmee ik (via opa en oma Schouten) in contact ben gekomen met Ite. Ik was erg blij hem te hebben ontmoet! We hebben kort gepraat na de seminar en we hebben gelijk een lunch gepland. Dat was vandaag. Nu heeft de Norris blijkbaar alles en zo ook een heuze bar/restaurant. Daar heb ik vandaag met Robert en zijn vrouw Peggy gelunched. Het was een genoegen om ook Peggy te ontmoeten en we hebben veel gepraat over hoe ik Amerika / LA tot nu toe vind en wat er allemaal in de buurt te doen is. Zelf wonen Robert en Peggy in San Francisco (Robert gaat daar in het weekend naar toe) en ze hebben mij uitgenodigd om een keer langs te komen :D. Dus daar ga ik zeker op in, ergens na Kerst waarschijnlijk.
Een indruk van het restaurantje op de Norris, wachtend om Robert en Peggy

Wat er verder deze week op het programma staat: Morgen (donderdag) is er een meet en greet voor J1 visum studenten (zoals ik) die uit het buitenland bij de USC studeren of stage lopen. Daar ga ik dus zeker naar toe om nieuwe mensen te ontmoeten, misschien zelfs iemand uit Nederland.
Vrijdag heb ik met Tom Heaton (mijn reisgenoot van London naar LA in het vliegtuig) afgesproken voor lunch. Hij is professor van Engeneering Seismology bij CalTech (de technische universiteit van LA) en gaat me daar een beetje rondleiden. Allemaal leuke en interessante dingen dus!

Nu ik een beetje bekender ben met LA zijn er wel een paar dingen die zijn opgevallen. Bijvoorbeeld, aardbevingen zijn een ding hier. Ik heb er zelf geen meegemaakt nog, maar er zijn wel overal voorzorgsmaatregelen te zien en ik ben er zelf ook een beetje in onderwezen tijdens mijn labveiligheidstraining. In het geval van een aardbeving, onder een tafel of stoel gaan en uit de buurt blijven van mogelijk vallende objecten. Als die niet beschikbaar zijn, dan zo goed mogelijk je hoofd beschermen. Volgens Ite zijn de meeste huizen en gebouwen in LA van hout gemaakt (als in, de fundering en het skelet is van hout). Dat is het meest bestendig tegen aardbevingen, het geeft mee, wat beton en staal niet doet. Dat is ook te zien in de huizen die in aanbouw zijn. Het skelet is van hout.
Iets minder dreigend zijn de verkeersregels in LA. Ik weet niet of deze ook gelden voor andere plaatsen, maar in LA mag je bij de meeste stoplichten door rood rijden als je rechts afslaat en er geen verkeer aankomt (tenzij anders aangegeven). Dat stroomt lekker door, maar als je naar links wil moet je waarschijnlijk langer wachten. Vaak zijn de banen voor rechtdoor en naar links gecombineerd en moet je eerst wachten tot het tegemoetkomende verkeer is gepasseerd voor je kan afslaan. Verder is er geen regel voor rechts of links passeren van iemand, dat mag aan beide kanten (niet zoals in Nederland dat het alleen via rechts mag).
Iets dat opvalt in supermarkten is dat mensen hun boodschappen niet inpakken, dat wordt gedaan door de cassier of door zijn / haar assistent. Inderdaad, soms staat er iemand bij de kassa puur om de boodschappen in de pakken. Zeker bij Trader Joe's, waar er geen band voor en achter de kassa zit, kan dit leiden tot langere wachttijden. Nu als echte Hollander doe ik altijd mijn best om zelf de boodschappen in te pakken als de cassier die aan het scannen is :p.

Aangezien ik nu permanent in mijn huisje zit, kan ik ook post ontvangen hier. Mijn adres is: 6411 Monterey Road #22, Los Angeles, CA 90042, United States. Het is wel goed om aan te geven als je iets gestuurd heb, zodat Abby mijn post niet per ongeluk weggooid :P.

Dit weekend weer een nieuwe post, hopelijk met wat info over al het nieuwe eten dat ik heb ontdekt in mijn korte verblijf hier en mijn uitje naar CalTech :D

5 opmerkingen:

  1. wederom een leuk stukje Dagmar, en bedankt voor je adres, kunnen we nu ook snailmail naar je versturen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey nichtje, wat hou je jezelf goed bezig! Leuk zeg, al die nieuwe indrukken en interessante contacten. Geniet ervan, en ja je kunt een kerstkaartje op je deurmat verwachten ;-) xx Stephanie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk weer om te lezen hoe het met je gaat. Interessant wat je gaat vertellen over affirmations and visioning, klinkt als Leo Gura. Gaaf dat je zoveel nieuwe mensen ontmoet, zo breidt je netwerk zich snel uit. Inderdaad is een algemene verkeersregel dat je door rood mag als je rechtsaf slaat. Ik vond het in mei dit jaar ook heel relaxed rijden in de VS. Heerlijk met een automaat door de prairie. Ben net bezig met kerstkaarten, dus komt er één jou kant op. Veel succes met alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha die Dagmar, wat maak je een leuke dingen mee. Erg leuk om te lezen. Geniet van alles en ook van ons kan je een kerstkaart verwachten. Tot horens

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Dagmar! Bedankt voor je update. Goed bezig. Ik hoop dat je niet onder een tafel hoeft te schuilen! 😁

    BeantwoordenVerwijderen