vrijdag 25 december 2015

Fijne Kerstwensen ! - 21 tot 24 December

Deze week staat in het teken van Kerst (natuurlijk). Hoewel het op het lab wat anders geregeld lijkt: mensen nemen Kerst vrij, maar er is niet (echt) een kerst vakantie. Dat wil zeggen, sommige mensen kiezen ervoor om tijdends de kerstvakantie door te werken. Voornamelijk PhD en masterstudenten (zoals ikzelf :p) en postdocs (mensen die hun PhD hebben gehaald en daarna in het onderzoek blijven werken als onderzoeker).
Christmas break is officieel van 25 December tot 4 Januari (een paar weken dus), maar de meeste diensten zijn deze week al vanaf maandag met Christmas break gegaan.

Maandag op het lab hebben Prerna (de masterstudente uit India waarmee ik samenwerk tijdens mijn stage) en ik de muizen gegenotyped. Korte genetica les:
- Een individu (mens, muis, elk organisme basically) heeft 2 kopien van elk gen (een van elke ouder).
- Homozygoot: een individu heeft 2 dezelfde kopieen van een gen (vaak door het kruizen van broers/zussen)
- Heterozygoot: een individu heeft 2 verschillende kopieen van een gen.
- Voor mijn onderzoek gebruiken we muizen die homozygoot zijn voor 2 aangepaste genen. Helaas is er ergens iets fout gegaan bij het fokken en nu hebben we geen dubbel homozygote muizen. De meeste muizen zijn homozygoot voor 1 gen, maar heterozygoot voor de andere. Hierdoor moeten we meer muizen fokken om de dubbel homozygote muizen terug te krijgen. Dat kost wat tijd.
Om te bepalen wat het genotype is (welke genen de muizen hebben), nemen we wat materiaal van de muizen en kijken we naar de beide genen in het DNA. Daar hebben Prerna en ik onder Mihaela's begeleiding ons mee bezig gehouden.
(Binnenkort zal ik mijn stage project in meer detail uitleggen. Dat zal mijn volgende, veel te lange speciale post zijn :P)

Dinsdag verder gegaan met de muizen genotyperen, maar ik ben ook bezig geweest om te beginnen met celkweek. Ik ga hier later wat meer over uitleggen, zoals gezegd, maar voor nu was ik vooral bezig om door de aantekeningen van de vorige onderzoekers van dit project heen gegaan om de instructies voor de celkweek te vinden. In mijn eerste masterstage heb ik veel celkweek gegaan, maar dan met ander soort cellen, dus de technieken zijn hetzelfde grotendeels, maar de materialen die nodig zijn (de voedingsstoffen die de cellen nodig hebben, hoe snel ze groeien etc) verschillen. Dinsdag en Woensdag (en ook Donderdag ochtend) heb ik mijzelf beziggehouden om al dit op te zoeken. Na de Kerst ben ik van plan te beginnen met de celkweek. De cellen zitten nu nog in de vriezer, dus ik kan beginnen wanneer het voor mij uitkomt.

Donderdagavond heb ik doorgebracht bij Ite en haar dochters (Robin en Amber, iets ouder en jonger dan ik ben). Ik heb de kerstboom versierd, terwijl Ite en Dan (haar vriend) het eten voorbereidden. Morgen ga ik weer heen om Kerst te vieren. Daar meer over in mijn weekend post (als ik het heb meegemaakt).

Een vrij korte post deze week, maar er komt nog meer aan voor dit weekend na Kerst.
Voor alle lezers, een hele fijne Kerst allemaal en geniet van al dat lekkere eten en de gezelligheid! Zodra ik kerstkaarten ontvang, zal ik een berichtje sturen. Tot nu toe heb ik er 1 ontvangen. Ik verwacht er meer, maar het lijkt dat de internationale post er lang over doet :p.

3 opmerkingen:

  1. ik hoop dat je een paar gezellige dagen hebt gehad, je bent goed bezig als ik alles zo lees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de kaart van ons is dan nog onderweg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Drukte alom hier met de kerstdagen. We hebben lekker gegeten bij familie en vanochtend maar eens gaan hardlopen met Jorein. Wiard is naar de sportschool geweest en Wilbert fietst ergens in Nijmegen op zoek naar geocaches. Het is vandaag rond de veertien graden en de zon schijnt. Het is dus absoluut geen winter. Binnenkort wil ik eens uitgebreid reageren op je vorige blog. Maar daar moet ik wel even voor gaan zitten... Heel veel plezier daar en succes met je muizen.

    BeantwoordenVerwijderen