maandag 21 december 2015

14 tot 20 December

Deze keer gaat de post over de hele week, aangezien ik door de weeks mijn tijd niet optimaal had ingedeeld (oeps ;) ).

Er is niet bijzonder veel gebeurd deze week. Op het lab veel hetzelfde experiment gedaan, omdat het de eerste keer niet helemaal goed ging. Het experiment duurt 2 dagen, dus dan heb je al de hele week nodig. Vrijdag heb ik mijn training muis afgerond. Dat was echt supermakkelijk vergeleken met wat ik in Nederland heb gedaan.
In Nederland: 4 weken lang, 3 weken theorie, afgesloten met een examen. 2x 4 uur practica waarbij we hands-on met een muis en daarna met een rat werkten. Per twee studenten was er een begeleider die praktisch op je vingers zat te kijken.
In Amerika: een internet cursus die in 3 dagen af te ronden is en waarbij je in theorie tijdens de toetsen alles kan opzoeken op het internet. Practicum = 30 minuten. 5 studenten onder 1 begeleider. 1 keer een muis oppakken op zo'n manier dat hij niet meer kan bewegen. Daarna 1 keer de juiste euthanasie toedienen aan 1 muis.
Je begrijpt dat ik niet erg gerust zou zijn in mijn muishandling skills als ik in Nederland niet al de proefdiertraining had gedaan, want dit is zeker niet voldoende voor een onderzoeker om over zijn dier te leren. Voor specifieke handelingen met de proefdieren wordt aparte training gegeven op verzoek. Dat heb ik nog niet gehad, maar tot nu toe ben ik niet onder de indruk van de Amerikaanse proefdier policy.

Dat terzijde. Leuke dingen deze week :
- Ik ben vrijdag naar een meditatiecentrum in de buurt gegaan (25 minuten fietsafstand), waar een Young Meditators meeting wekelijks wordt georganiseerd. Het was bedoeld voor iedereen tussen 20 en 40 jaar oud, maar iedereen was welkom. Van half 8 tot 8 was er een kennismaking voor nieuwe mensen (zo'n 8 deze keer, inclusief mijzelf). 8 uur gingen we de meditatiekamer in en werden we begeleid gedurende een 30 minuten meditatie. Dit was gevolgd door een discussie over wat creativiteit is en hoe meditatie hierbij helpt.
Er waren uiteindelijk zo'n 22 mensen. De begeleider was aangenaam en erg aardig. Dagelijks zijn er in de avond activiteiten (zoals begeleide meditatie of yogalessen) Dit is zeker iets dat ik regelmatig ga bezoeken, aangezien ik zelf al zo'n jaar mediteer zonder persoonlijke begeleiding. Ik heb veel geleerd deze avond en dit was volgens de begeleider redelijk ongestructureerd.

- Zaterdag heb ik weer gewassen bij Ite thuis. Ik heb hier een soort ongesproken afspraak met Flynn om lekker op de bank te chillen en samen te lezen of videos op mijn laptop te kijken.
Dit is Flynn


Ite heeft 2 geadopteerde honden: Cody en Flynn. Cody is een soort duitse herder met erg veel energie en wordt superenthousiast en speels als je hem aait. Flynn is een stuk knuffeliger (ook vanwege zijn formaat) en vindt het lekker om op te bank tegen mensen aan te liggen.
Het wassen duurde wat langer deze keer en na de lunch zijn we naar de Salvation Army gegaan (het leger des heils) om wat kleding te halen. Ze hadden 50% korting op alle kleding en ik had een warm vest nodig, gezien de lagere temperaturen in de avond en vroeg in de ochtend. Ik had 3 kledingstukken uitgezocht die Ite uiteindelijk als kerstcadeau voor mij heeft gekocht :D.
Helaas zei ze dat ik niets aan haar terug mocht geven als haar gast tijdens Kerst (ik ga de Kerst bij Ite thuis vieren), maar ik mag wel Hollandse appelvlappen maken voor Oud en Nieuw. Dat wordt hier niet echt gevierd zoals in Nederland.

- Zondag heb ik een klein weegschaaltje gehaald bij het warenhuis Target (iets zoals de NLse V&D, maar dan groter). Nu kan ik ook mijn eigen recepten maken waar alles nog in gewicht uitgedrukt is (recepten worden hier vaak met volumematen aangegeven (cups e.d)). Die had Abby niet zelf, dus ik heb er nu een.
Verder een nieuw recept geprobeerd om een soort cake te maken met appel en kaneel, maar helaas niet goed de instructies gelezen, waardoor het beslag niet goed gebakken kon worden (er zat havermout in (heel) en het beslag had geblend moeten worden (ja letterlijk in de blender zoals een smoothie)). Dus door die gemiste stap is de cake nu erg vochtig en kruimelig. Ik ga hem alsnog opeten, want hij smaakt wel goed. Volgende keer beter lezen ;p.
Vanavond was de kerstviering van het lab bij Ite thuis. Er kwamen 17 mensen en iedereen bracht wat te eten en een ingepakt (grap)cadeautje mee ter waarde van 15$. Ik had de Griekse salade volgens het recept van Erez meegenomen. Die viel erg in de smaak bij iedereen en uiteindelijk was er nog maar een paar happen van over. Eerst lekker gegeten en daarna een spel gedaan waarbij iedereen een cadeautje mocht kiezen (ingepakt of van iemand anders) op basis van het nummer dat ze getrokken hadden. Elk cadeautje mocht 3 keer gestolen worden, daarna hield de laatste persoon het tot alle cadeautjes open waren. Ik eindigde met een grote beker gevuld met kleine chocolaatjes, die ik morgen mee ga nemen naar het lab om uit te delen. Het feest eindigde rond 8:00.

De Potluck (het buffet)

De cadeautjes

Mijn vangst :D
Tot Donderdag voor de volgende blogpost.

2 opmerkingen:

  1. Ha Dagmar! Het is weer leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent. Je hebt gelukkig al veel aardige mensen leren kennen. En een hondje...Flynn (-; Groeten uit 0031 en hele fijne feestdagen! Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Dagmar,
    In plaats van de krant heb ik samen met Jorein je blog gelezen bij het ontbijt. Wat een schatje, die Flynn. Knuffelig type dus! Grappig idee om kerst te vieren met die kleine
    cadeautjes. Fijne feestdagen!

    BeantwoordenVerwijderen