vrijdag 4 december 2015

29 November tot 3 December


Hey iedereen,

weer een bericht vanuit LA. Deze keer met wat meer info over mijn stagelocatie.
De eerste week was lekker rustig door Thanksgiving weekend, maar nu, in week 2 van mijn stage, begint het een beetje gang te krijgen. Even wat meer uitleg: ik loop stage op het Norris Comprehensive Cancer Center, dat is een onderzoekscentrum/ziekenhuis van de University of Southern California (USC). In de buurt zitten nog meer ziekenhuizen (Keck Hospital) ook van de USC en samen heet de locatie de Health Science Campus. Dingen als geneeskunde en pharmacy worden dan ook hier gegeven door de universiteit. De USC heeft nog een andere locatie meer in het centrum van LA en dat wordt de University Park Campus (UPC) genoemd. Alle andere (niet-health) vakken worden daar gegeven. Tussen deze twee campussen rijden shuttles (bussen) ongeveer elk half uur. De tocht is ongeveer 30 minuten afhankelijk van het verkeer.

Waarom deze uitleg? Ik snapte er zelf ook niet zo veel van eerst, maar het is relevant omdat ik deze week 2 korte cursusen/lessen op de UPC had. Ik ben namelijk zogenaamd niet bevoegd om in een lab te werken tot ik de juiste certificaten heb voor veilig werken in een lab. Nu heb ik dit in Nederland al gehaald, maar deze worden in Amerika niet erkend, dus vandaar dat ik nogmaals moest leren over Bloodborne Pathogens (ziektes die overgedragen kunnen worden via bloed) en over General Laboratory Safety (algemene laboratorium veiligheid). In Nederland en Amerika zijn dingen bijna precies hetzelfde geregeld, met hier en daar een ander labeltje, is wat ik heb geleerd van deze cursusen. Nu heb ik deze achter de rug. Voor General Laboratory Safety moet ik nog wel een opdracht maken voordat ik mijn certificaat krijg, maar dat is geen probleem.
Een andere cursus die ik ben begonnen is iets relevanter en dat gaat over het omgaan met proefdieren, specifiek muizen, binnen de VS en USC. Opnieuw iets dat ik al in Nederland heb geleerd soort van, maar nu is het via het internet en een stuk korter. Als ik klaar ben met de internet opdrachten komt het praktische deel, waarbij ik moet laten zien hoe ik met een muis omga en waarbij ik als het goed is ook leer over de handelingen die ik ga uitvoeren. In mijn geval zullen dat bloedafnames zijn en vaccinaties, dus niet heel ingrijpend.

Ik had een paar foto's gemaakt van waar ik zit, vooral van het binnenplein waar ik lunch. De foto's zijn later op de middag genomen, toen de zon al achter de gebouwen zat, dus denk het in in vol zonlicht :P.

Het restaurant met het terrasje ervoor. Binnen is ook een Starbucks waar altijd een rij voorstaat.
 Ik zit hier vaak aan een van de witte tafeltjes buiten, lekker te chillen met mijn laptop of ereader en mijn eigen lunch.
Dit is de bibliotheek en een deel van het plein ervoor. Hiervandaan is de foto van het restaurant genomen.

Dit is het andere ziekenhuis gebouw. Goed leesbaar: Keck Medicine of USC. Vanaf het terras van het restaurant genomen.
En als laatste: 
Dit is een hele slechte foto (:p) van het Norris Cancer Center. Ik zit hier op de 5e verdieping (6th floor) van de 6 verdiepingen in totaal. 
Excuses voor de lage kwaliteit van sommige foto's. Ik zal volgende keer mijn camera gebruiken in plaats van mijn mobiel en een geschikter moment van de dag.

Ik ben deze week Maandag en Dinsdag op de fiets naar stage gegaan. Dat is goed te doen: ongeveer 25 minuten heen en 40 minuten terug (ik moet immers de heuvel op op de terugweg :P). Ik moet wel vroeg weg van het lab als ik voor het donker thuis wil zijn. In de winter is het al rond 5 uur donker. De rest van de tijd heb ik met Ite meegereden in haar auto. Ze komt langs mijn huisje onderweg naar het lab, dus ik kan zo meerijden. Dan kan ik wat langer op het lab blijven. Volgens Ite worden de dagen vanaf 21 December weer langer, dus vanaf dan ga ik waarschijnlijk meer met de fiets.

Ander nieuws: ik heb een goede deal gesloten met mijn landlady Abby. Na 7 December kan ik voor de rest van mijn stage in mijn huidige huisje blijven voor een bedrag van $25 per nacht. Dat komt uit op ongeveer $800 of 750 euro per maand. Dat is erg goedkoop voor een privekamer in LA dat ook zo gunstig gelegen ligt voor mijn stage, dus ik ben hier heel erg blij mee! :D
5 tot 7 December verblijf ik bij Ite voor een paar dagen, tot ik weer terug kan. Abby's kamer is die dagen al door iemand anders gehuurd.

Ik ben ook weer aan het sporten. Ik heb besloten dat 's ochtends de beste tijd is. Dus ik sta op rond 6:30, dan ga ik lekker op de veranda (warmer aangekleed) mijn oefeningen doen voor ongeveer 15-20 minuten en dan naar binnen om te rekken en strekken. Het is 's ochtends nog wat fris, maar het is al vroeg licht, dus dat is voor mij nu de beste tijd.
Volgende blogpost verwacht ik dit weekend te maken. Tot dan!

2 opmerkingen:

  1. Hey girl,
    Ik ben er nu pas aan toegekomen om je blogs te lezen....en ik vind het helemaal fantastisch zoals je daar terecht bent gekomen!! Totally awesome! ;-)
    Ik ben ook trots op je dat je dit avontuur gewoon lekker doet!
    Ik kijk uit naar je volgende blogs...
    Big hugs and kisses. Kitty -xxx-

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat zal je starks een bere conditie hebben, succes met de fiets tochtjes!

    BeantwoordenVerwijderen