vrijdag 15 januari 2016

11 tot 14 Januari

Ik was gisteravond enthousiast begonnen aan een nieuwe blogpost special, maar ben helemaal vergeten om deze te schrijven (oeps :D). Dus hier komt ie alsnog.

Deze week was erg productief tot nu toe. Op het lab heb ik alle reagentia en materialen voor mijn celkweek ontvangen (een aantal dingen moesten besteld worden) en ben ik met de celkweek begonnen. Ik heb gisteren de eerste cellen ontdooid. Cellen voor celkweek worden namelijk bewaard in de vriezer, bij -180 graden Celsius in vloeibaar stikstof. Op die manier kunnen ze erg lang bewaard worden. Natuurlijk is het ontdooien iets waar ongeveer de helft van de cellen aan overlijden, maar veel cellijnen die wij hebben zijn afkomstig van tumoren of zijn cellen die onsterfelijk zijn gemaakt, waardoor ze altijd blijven groeien en delen. Hierdoor is het slechts een kwestie van wachten voordat je genoeg cellen hebt en je er leuke experimenten mee kan doen. 
Bij het opzetten van de celkweek werd ik geholpen door Evelyn, een PhD studente die zelf ook veel celkweek doet. Ze is altijd erg behulpzaam :D.

De rest van de tijd ben ik bezig met het lezen van artikelen voor mijn review. Hier ben ik lekker in een ritme gekomen. Ik vind het zelf altijd lastig om lange tijd aandachtig wetenschappelijke artikelen te lezen, en buiten het kantoortje waar ik zit staan 2 grote vriezers en 2 koelkasten die af en toe veel herrie maken. Dat is dus niet heel chill voor mijn concentratie. Ik heb geexperimenteerd met het luisteren naar muziek, maar muziek met zang (in het Engels), helpt maar tot op zekere hoogte. Het is wel goed om niets anders te horen, maar helpt niet altijd met de concentratie.
Een tijdje geleden werd mij een site aangeraden waar noise generators op staan. (MyNoise.net). Deze generators maken verschillende geluiden, van ruis tot regen tot natuurgeluiden, van alles eigenlijk, met de bedoeling om de omgevingsgeluiden uit te doven, concentratie of ontspanning te bevorderen, of gewoon als fijn achtergrondgeluid. Ik heb een aantal generators gevonden die mij goed tot rust brengen, plezierig zijn om naar te luisteren en mijn concentratie verhogen. Natuurlijk luister ik hiernaar met earphones. Het is een site die ik zeker zou aanraden voor mensen die zich lastig kunnen concentreren op hun werk, of gewoon naar iets willen luisteren tijdens hun werk.

In mijn vrije tijd vooral bezig met de blog, zoals blogpost specials, maar ook met mijn miniproject. Het begin is er en ik probeer hier elke dag aan te werken. 
De laatste dagen voel ik me erg goed in mijn vel zitten. Sporten buiten gaat lekker (het is niet meer superkoud 's ochtends) en het lijkt alsof fietsen naar het lab, in plaats van met Ite meerijden, mijn concentratie op het lab verhoogd. Dus nog een rede om te fietsen :D. Waar ik eerder de neiging zou hebben om Youtube te kijken of op een andere manier mijn tijd te verdoen, heb ik nu zin om te werken aan mijn projecten en kijk ik er elke dag naar uit. Het gaat dus erg goed met mij, hier in Amerika :D. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten