maandag 18 januari 2016

15 tot 17 Januari - Een weekend vol insights !

Een erg goed weekend net achter de rug. Zeer productief en leerzaam.

Vrijdag was een rustige dag op het lab. Ik ben op de fiets gegaan, wat ik nu trouwens elke dag doe, tenzij er regen wordt voorspeld (dus bijna elke dag ;) ). Mijn celkweek was nog in leven na het ontdooien en ziet er goed uit. Ze kunnen wel een weekend zonder aandacht, dus ik hoef niet elke dag terug naar het lab om voor mijn cellen te zorgen.
Verder gelezen voor mijn review. Ik heb nog steeds problemen dat ik (zeker na de lunch) in slaap val tijdens het lezen van artikelen. Dat is niets nieuws, aangezien dat in mijn vorige 2 stages ook al zo was. Ik ben druk aan het experimenteren hoe ik dat kan voorkomen. Ik verwacht dat het te maken heeft met mijn lunch, dus daar ga ik mee beginnen.

Vrijdagavond was, zoals elke week, de Young Meditators meeting. Ik kijk hier elke keer weer naar uit. Deze avond waren en weer een hele hoop nieuwe mensen, maar ook een paar bekende gezichten. Na het mediteren hadden we een TED talk gekeken van Brene Brown over schaamte en kwetsbaarheid (zie de link: https://www.ted.com/talks/brene_brown_listening_to_shame?language=nl). Het klinkt veel beter in het Engels, maar haar talk ging over hoe schaamte en voornamelijk de angst om gekwetst te worden ons ervan weerhoud om onszelf te zijn en om een connectie met andere mensen te vormen. Na de TED talk te hebben gekeken, hielden we een diad: een 1 op 1 'gesprek' waarbij 1 persoon praat en de ander luistert, allebei in een meditatieve mindset. Dus je spreekt wat er in je opkomt, en je luistert met volledige aandacht naar de ander, zonder te reageren op wat er wordt gezegd. Dit duurt in totaal ongeveer 3 minuten per persoon. Deze oefening maakt voor mij veel duidelijk over hoe ik over deze onderwerpen denk, aangezien er veel minder limitaties op me liggen als ik op die manier spreek. Het is wel een beetje vreemd dat je spreekt tegen iemand die je eigenlijk totaal niet kent verder, maar iedereen heeft dezelfde mindset en is respectvol voor de ander, in mijn ervaringen tot nu toe. Deze diads vormen ook een goed punt om verder over te spreken, aangezien het veel van de diepe gedachtes naar boven brengt, die normaal gesproken niet snel ter sprake komen.
Na de diads hielden we een groepsdiscussie over het onderwerp en wat er in hun opkwam.
Deze avond maakte voor mij duidelijk waarom ik de laatste tijd zo veel meer van mijn emoties voel. Brene gaf als 1 van de verdedigingsmechanismen tegen schaamte aan, dat we als persoon een soort emotionele 'numbness' creeeren: we voelen alle emoties minder sterk of helemaal niet, dus geen pijnlijke emoties, maar ook geen plezierige emoties. Daarmee zijn we beschermd van emotionele pijn die anderen aan ons kunnen toebrengen. Sinds een jaar geleden, toen ik begon met het luisteren naar Freedomain Radio en later toen ik Actualized.org had gevonden, zijn mijn emoties steeds merkbaarder geworden, wat voor mij aangeeft dat ik ze daarvoor op de manier die Brene beschrijft, had verlamd.
Natuurlijk is het recente overlijden van Opa Thijs nog steeds iets dat verdriet in mij oproept als ik daarover spreek met anderen of als ik anderen over hun verlies hoor (en nu ook als ik hierover schrijf voel ik een milde vorm). Maar ook andere emoties die ik niet eerder heb gevoeld op zo'n krachtige manier. Als ik werk aan mijn projecten of na mijn meditatie of zelfs al na een goed Skypegesprek, voel ik mij alsof ik volledige controle heb over mijn leven en mijn lichaam. Dit is lastig te beschrijven, maar ik voel me erg krachtig, niet perse fysiek, maar vooral mentaal, alsof ik alles aankan. Dit gevoel had ik niet voordat ik mijn Life Purpose duidelijk had opgesteld. Verder voel ik me diep ontroerd vaak als ik lees of hoor over hoe veel kracht een mens kan oproepen als hij of zij daarvoor kiest. Dit principe komt overal terug in personal development, maar nu dus ook in Shambhala.
Nu dat ik dit zo schrijf, merk ik dat deze woorden simpelweg niet voldoende zijn om aan te geven hoe goed ik mij voel. Kijk de TED talk en lees het dan nog een keer. Misschien dat het dan duidelijk is.

Als deze insight voor mij niet genoeg was, kwam ik zondag in aanraking met Wim Hof en zijn ideeen over het lichaam en de geest. Ik ga niet proberen om uit te leggen wat hij heeft gevonden, omdat ik dat zelf nog niet helemaal begrijp, maar ik ben erg ongeduldig om verder onderzoek hiernaar te doen en om dit zelf toe te passen. Dit zou namelijk de 'tool' voor mij kunnen zijn waarmee ik, op commando, de volledige controle over mijn lichaam kan krijgen. Wow, het klinkt best ongeloofwaardig als ik dat zo schrijf, maar dit voelt echt zo! Dus zoek hem op en overweeg zijn voorbeeld.

Dan de wat normalere dingen: dit weekend heb ik weer lekker gewerkt aan mijn eigen project, voornamelijk 'Think & Grow Rich' van Napoleon Hill uitlezen en samenvatten. Dit boekje is ongeveer 230 paginas lang, maar als nog heb ik er 21 dubbelzijdige paginas aan notities van genomen. Het bevat een supercompacte samenvatting van een aantal zeer krachtige personal development principes en ik zou het dan ook zeer aanraden voor iedereen die interesse heeft in dit onderwerp. Het is al wat ouder, maar de kennis die erin staat is niet verouderd.
Verder weer applebread gemaakt: deze keer heb ik eenvoudigweg de cake op een lagere temperatuur voor langere tijd gebakken. Dat lijkt goed te hebben gewerkt! Ook een nieuw recept voor granolabars gemaakt, mijn nieuwe lunchsnack, met chocoladechips, noten, havermout en amandelboter (almond butter, lijkt op pindakaas, maar dan vloeibaar en met amandelen gemaakt :p). Ik heb ze nog niet geproefd, maar het kan niet anders dan superlekker zijn!

Morgen is een vrije dag (Martin Luther King Day), dus ik ga lekker thuis aan mijn review werken, aangezien er waarschijnlijk weinig mensen op het lab zijn en er verder geen activiteiten staan gepland.

Voor mensen die op hetzelfde pad zitten als ik of die daar graag naartoe willen, de dingen die ik in deze post heb genoemd zijn, naar mijn idee, allemaal de moeite waard om te onderzoeken. Ik kan niet anders zeggen dat ik over alle genoemde dingen zeer enthousiast ben, ook al is dat lastig over te dragen via tekst. Ik hoop dat jullie er ook iets aan hebben!

5 opmerkingen:

  1. over Wim Hof kan Piet je heeeel veeel vertellen, zijn naam valt hier nogal veel.
    succes met alles.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Piet had me inderdaad over Wim Hof vertelt in de context van koud douchen en wat daarachter zat. Ik ben nu net zijn ideeen tegengekomen in een interview met hem. Misschien interessant om te kijken. Het staat op LondonReal, een website die meer superinteressante mensen interviewt. Inloggen is gratis en kan via LinkedIn of Skype.
      Dit is de link: https://londonrealacademy.com/episodes/wim-hof-the-iceman/
      Het is een lang interview, maar zeker de moeite waard! :D

      Verwijderen
  2. Bedankt voor je update. Goede insights!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat geweldig, meid...ik voel wat je bedoelt en waar je naar toe gaat...ik ga het ook zeker eens bekijken. Dankjewel! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat geweldig, meid...ik voel wat je bedoelt en waar je naar toe gaat...ik ga het ook zeker eens bekijken. Dankjewel! xxx

    BeantwoordenVerwijderen