vrijdag 29 januari 2016

25 tot 28 Januari - Know Thyself in action ?

Dit was een vreemd begin van deze week. Erg leerzaam :).

De celkweek op het lab verloopt goed. Ik kan inmiddels de 4 cellijnen al onderscheiden alleen al bij hoe ze eruit zien onder de microscoop. Morgen kan ik beginnen met het invriezen van 2 van 4 lijnen, zodat ik altijd mijn celkweek opnieuw kan opstarten mocht er iets fout gaan of mocht ik meer cellen nodig hebben. Prerna (mijn partner tijdens dit project) leer ik ook wat ik weet over celkweek. Voor haar is dit alles nieuw en ze is erg geinteresseerd. Tot nu toe houdt zij zich vooral bezig met het zorgen voor de muizen. We hebben inmiddels een homozygoot koppel die nu bij elkaar zitten om verder mee te fokken. Hopelijk voorloopt dat alles goed :). 

Ik heb mijn bestelling van boeken bij amazon.com ontvangen. Een mooi aantal goedkope en super informatieve/nuttige boeken: 
Dit lijkt veel, maar het zijn allemaal vrij dunne paperbacks. Dus lekker licht ook, in de hoop dat ik ze allemaal in mijn koffer kan passen :p. 

Nu waarom deze week zo vreemd was: ik heb weer 2 dagen niets gedaan. 
Laat me dat wat meer uitleggen: Dindsdag voelde ik me meer moe dan normaal; ik had minder energie. Dat merkte ik al bij het fietsen naar het lab (het was een rustdag, dus geen sport). Dat ging een stuk moeizamer. Op het lab zelf had ik moeite om mijn concentratie bij het lezen te houden. Als het me wel lukte om wat te lezen, viel ik binnen een minuut vaak al in slaap ('s ochtends, voor de lunch al). Niet dat mijn artikeln superinteressant was ofzo, maar ik kon me totaal niet concentreren. Ik ben na het verzorgen van mijn cellen dus ook nog voor de lunch naar huis gegaan en heb daar de hele middag niets gedaan (of praktisch niets). 
Ik wilde een aantal dingen proberen om meer energie te krijgen: 
- Even slapen (dat lukte niet, ook al viel ik tijdens het lezen bijna in slaap)
- In de zon zitten/buiten zitten, zodat het licht mij wakker zou maken (geen effect). 
- Sporten (als in terug naar huis fietsen), hielp ook niet. 
- Lichte lunch (maakte niets uit). 
Dit zijn de meest genoemde oorzaken die ik kon vinden op het internet voor het probleem dat ik al eerder had genoemd (dat ik 's middags in slaap val bij het lezen van artikelen). Duidelijk zijn dit voor mij niet de oplossingen. 
Dus Dinsdag had ik geen oplossing gevonden voor mijn probleem. Ik ben vroeger naar bed gegaan, maar ik was niet zo moe dat ik eerder dan normaal in slaap viel. 

Woensdag bleef ik thuis, aangezien ik nogsteeds erg moe was/weinig energie had, ook al had ik goed geslapen. 's Ochtends gelopen naar Trader Joe's om boodschappen te halen en daarna thuis vooral niets gedaan. 
Halverwege de middag begon ik weer een beetje zin te krijgen om te werken aan iets, dus ik ben rustig een interessant interview gaan kijken. 's Avonds na mijn meditatie ging ik lopend naar Ite om mijn pakket op te halen (die had ik daar laten bezorgen, aangezien de pakketdiensten in Amerika het pakket graag buiten neerzetten als er niemand thuis is, en bij mij zou dat in het volle zicht van alle voorbijgangers zijn). Tijdens mijn wandeling door de koele avond met wat leuke muziek op realiseerde ik me dat mijn dip in energie deze twee dagen misschien komt omdat ik mijzelf te veel push om te werken. Ik houd ervan om productief te zijn, maar neem niet zo veel tijd om te ontspannen. Nu ik twee dagen vrij nam, merkte ik dat mijn motivatie en energie al weer snel terug kwamen, maar ook dat ik deze energie kan opwekken vanuit mijn manier van denken.

Met deze ingeving in gedachte, heb ik een paar dingen bedacht om aan te passen :
- Niet meer denken in termen van 'moeten werken' ; op het lab wil ik graag werken aan mijn stage, maar dat is nu vooral het lezen van artikelen. De andere mensen op het lab zijn vaak ook druk bezig, en daardoor neig ik ernaar om zelf ook door te werken. Dat is niet altijd waar ik zin in heb. Verder vereist dit veel concentratie en energie, en dat heb ik niet altijd. Als ik voel dat ik niet in de juiste conditie verkeer, is het 'productiever' om aan iets anders te werken of om even een pauze te nemen.  
- Mijn activiteiten zijn niet locatiegebonden: Ik werk op het lab graag aan mijn stage en thuis aan mijn eigen projecten, maar die scheiding is niet echt logisch. Natuurlijk, thuis kan ik geen experimenten doen, maar lezen of schrijven kan overal waar ik een laptop heb. Verder zijn mijn persoonlijke projecten ook niet iets dat ik alleen maar thuis kan doen. 
- Voordat ik begin aan een activiteit, kan ik mijn energie opwekken door te bedenken wat mijn doel is en mijn motivatie om de activiteit te doen. Dit geldt eigenlijk voor alles. Als ik de energie kan oproepen die ik voel in mijn momenten van inspiratie, dan kan ik die inzetten wanneer ik wil. Zeker met het lezen van artikelen is dit waarschijnlijk voldoende om mij wakker te houden.

Donderdag heb ik deze dingen toegepast. Op het lab had ik weer volle energie en geen probleem met het lezen. Nu heb ik weinig tijd gehad voor lezen vandaag, door celkweek en gewoon lekker rondhangen met labgenoten (wat misschien ook een ding is om meer te doen ;) ), maar dat ik aan het lezen was, ging het erg lekker. Nu hopen dat ik het vol kan houden en niet weer mijn energie compleet forceer. Dit soort dingen is waar ik het meest van leer. Dit zijn de psychologische muren in mijzelf die ik probeer te doorbreken of te omzeilen die nodig zijn om als persoon te groeien en de beste versie van mijzelf te worden. Dit is, zover ik weet, het principe van 'know thyself' en de basis van alle persoonlijke ontwikkeling. En als ik totaal ernaast zit, dan merk ik dat snel genoeg en heb ik weer wat geleerd :D.

4 opmerkingen:

  1. Dit vind ik idd best een mooie ontdekking en geloof ook zeker dat het op die manier werkt. Geweldig om dat zo te ontdekken en te beseffen... Gaaf... Ik spreek je morgen! Gezellig! :-D xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit vind ik idd best een mooie ontdekking en geloof ook zeker dat het op die manier werkt. Geweldig om dat zo te ontdekken en te beseffen... Gaaf... Ik spreek je morgen! Gezellig! :-D xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jezelf forceren, dat ken ik maar al te goed. Ik ben vanochtend begonnen met een mindfulness training waarbij ik leer om even naar binnen te keren en te voelen hoe ik in mijn vel zit. Vervolgens kan ik de keuze maken wat ik wel of niet wil gaan doen. Dat is anders dan dat je op de automatische piloot staat en keuzes maakt die minder effectief zijn of waarbij je voortdurend in de 'doe'stand schiet. Leerzaam ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Troost je...we hebben allemaal wel eens een paar dagen minder energie en zin om wat te doen. Heb daar nooit zo over nagedacht. Misschien gaat de energie dan zitten in onderbewuste (denk-)processen of is er sprake van een milde verkoudheid/virus. Leuk om je blog weer te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen